Prof. Dr. Nesrin ÇOBANOĞLU YÜKSEL


Bayat Kilimleri

Anadolu’nun Renkli Dili


Anadolu’nun derin tarihinden süzülüp gelen Bayat kilimleri, yüzyıllardır el emeği ve göz nuruyla dokunan bir kültür mirasıdır. Orta Asya’dan Anadolu’ya uzanan Türk göçleriyle taşınan kilim dokuma geleneğinin en nadide örneklerinden biri olan Bayat kilimleri, hem estetik hem de tarihi bir değere sahiptir.

Bayat kilimlerinin kökeni, ismini taşıdığı Bayat boyuna dayanmaktadır. Oğuzların 24 boyundan biri olan Bayat boyu, Türk tarihinde kültürel ve sanatsal üretkenliğiyle öne çıkmıştır. Bu kilimlerin motifleri, o dönemin günlük yaşamına, inançlarına ve doğayla uyum içindeki dünyasına dair güçlü ipuçları taşır.

Motiflerde Saklı Hikâyeler

Bayat kilimlerini diğer kilimlerden ayıran en önemli özellik, motiflerinde saklı hikâyelerdir. Her bir desen, bir mesaj taşır. Hayvan figürleri, doğurganlığı ve bereketi temsil ederken; geometrik şekiller, bir nevi koruma ve dilek sembolüdür. “Elibelinde” gibi figürler kadın ve anne sevgisini işlerken, “koç boynuzu” gücü ve cesareti temsil eder.

Renkler de bir o kadar anlam yüklüdür. Kırmızı, canlılık ve enerji; mavi, huzur; beyaz ise saflık anlamına gelir. Bu renklerin doğal kök boyalarla elde edilmesi, kilimlere hem özgünlük hem de uzun ömür kazandırır.

El Emeğinin Zarafeti

Bayat kilimleri, tamamen el dokumasıdır ve dokumacılar tarafından sabırla, ince ince işlenir. Bu süreçte kullanılan tezgâhlar, genellikle aile büyüklerinden kalan ahşap tezgâhlardır. Dokuma sırasında kullanılan iplikler yün olup, bölgenin iklimine ve coğrafyasına uygun olarak yerel koyunlardan elde edilir.

Kilim dokumacılığı, sadece bir geçim kaynağı değil, aynı zamanda kadınların kendilerini ifade ettikleri bir sanat dalıdır. Dokumacılar, yaşamlarındaki mutlulukları, hüzünleri ve umutları ilmek ilmek kilimlerine işler. Bu nedenle Bayat kilimleri, adeta dokuyan kadının ruhunun bir aynasıdır.

Gelenekten Geleceğe

Bugün ne yazık ki Bayat kilimleri ve diğer geleneksel el dokumaları, modernleşmenin etkisiyle unutulma tehlikesiyle karşı karşıya. Fabrika üretimi halılar ve kilimler, el emeği göz nuru bu eserlerin yerini alıyor. Ancak son yıllarda kültürel mirasın korunması yönünde atılan adımlar, Bayat kilimlerini yeniden gündeme taşımıştır. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın destekleri, yerel festivaller ve uluslararası tanıtım faaliyetleri bu sanatın geleceğe taşınması için umut veriyor.

Bayat kilimlerini sadece bir ev dekorasyonu olarak görmek yerine, onların tarihsel ve kültürel değerini anlamak önemlidir. Bir Bayat kilimine dokunduğunuzda, aslında Anadolu’nun binlerce yıllık hikâyesine de dokunuyorsunuz. Bu değerli mirası yaşatmak, bizlere bırakılmış bir emanet ve sorumluluktur.

Bayat kilimleri, yalnızca bir halı değil; Anadolu’nun ruhunu, tarihini ve yaratıcılığını simgeleyen yaşayan bir sanat eseridir. Bu sanatı anlamak ve geleceğe taşımak, kültürümüze sahip çıkmanın en güzel yollarından biridir.

Prof. Dr. Nesrin Çobanoğlu Yüksel

BATI ÜLKELERİNDEN NETANYAHU İÇİN TUTUKLARIZ AÇIKLAMASI

ULUSLARASI CEZA MAHKEMESNDEN NETANYAHU İÇİN TUTUKLAMA KARARI

RUSYA NÜKLEER DOKTRİNİNİ GÜNCELLEDİ

BAŞKAN ERDOĞAN'DAN G-20 DE GAZZE MESAJI

İRAN'DA TÜRKİYE VE SURİYE'NİN NORMALLEŞMESİ UMUDU

CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN: BEN HALA ESED' DEN UMUTLUYUM

ABD'YE SOYKIRIM KINAMASI

COP 29 İKLİM KONFERANSINDAN START

KREMLİN'DEN YALANLAMA

DIŞİŞERİ BAKANI FİDAN: UNRWA'YA DESTEK İÇİN BİR KAMPANYA BAŞLATMALIYIZ

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.Galatasaray 12 11 0 1 22 34
2.Fenerbahçe 12 9 1 2 22 29
3.Samsunspor 12 8 3 1 11 25
4.Eyüpspor 13 6 3 4 6 22
5.Beşiktaş 11 6 2 3 9 21
6.Göztepe 11 5 3 3 6 18
7.Sivasspor 12 5 5 2 -3 17
8.İstanbul Başakşehir 12 4 4 4 0 16
9.Rizespor 12 5 6 1 -8 16
10.Gazişehir Gaziantep 12 4 5 3 0 15
11.Kasımpaşa 12 3 4 5 -3 14
12.Konyaspor 12 4 6 2 -6 14
13.Antalyaspor 12 4 6 2 -9 14
14.Trabzonspor 11 2 3 6 -2 12
15.Kayserispor 12 2 4 6 -9 12
16.Bodrum FK 13 3 8 2 -7 11
17.Alanyaspor 11 2 5 4 -5 10
18.Hatayspor 11 1 7 3 -8 6
19.Adana Demirspor 11 0 9 2 -16 2

YAZARLAR